Vi blir bättre med åren

Ny forskning från Tyskland visar att vi är som bäst på jobbet i åldern 45-49 år. Åldern gör oss helt enkelt mer produktiva.
Härligt med dessa siffror! Kanske vi äntligen kan få ett stopp på den utbredda åldersdiskriminering som råder på arbetsmarknaden i Sverige.

Jag vet inget annat land där man är så extremt fixerad vid ungdomen. I andra länder anses äldre människor som duktiga, erfarna, värda respekt och de blir lyssnade till. I Sverige, däremot, anses man som gammal på arbetsmarknaden redan efter 40. Och kvinnor har det som vanligt tuffast också i ålderskampen.

Detta har jag mycket svårt att förstå. Missförstå mig inte nu; Ungdomar har enormt mycket att tillföra med just sin kompetens, energi och nytänkande. Jag menar absolut inte att de skall sållas bort till förmån för äldre. Men, jag menar att vi är ytterst dåliga på att tillvarata på medelålders och äldre människors kompetens och kunnande. Alltför lättvindigt plockar vi bort 40 plussarna från rekryteringslistorna. Alltför snabbt säger vi att ”Tyvärr, men vi hade nog tänkt oss någon som är yngre…”

Jag tänker bara på alla dessa 40 plussare som är så duktiga på sina jobb! De kan sina grejer, de är lojala mot sin arbetsgivare. De har grym arbetslivserfarenhet och de har massor med livserfarenhet och social kompetens.
Varför är inte de ”högvilt” på arbetsmarknaden? Kvinnor på + 55 det är power!

Vi har blivit InMarketing!

change-1082791_640

S-Media har expanderat, blivit ett aktiebolag och även utökat tjänsteutbudet.
Vi heter numer InMarketing, men vårt mål är fortfarande att få företag och människor att utvecklas med hjälp av våra tjänster.
God marknadsföring och starka varumärken byggs inifrån och ut – InMarketing.

Vi erbjuder tjänster inom:

  • Varumärkesutvekcling
  • Marknadsstrategi
  • Visuell identitet

Vi förstärker med en ny medarbetare, Malin, som är kommunikations- och ledarskapskonsult.
Det gör att vi nu också utökar vårt tjänsteutbud med:

  • Ledarutveckling
  • Mediehantering
  • Kriskommunikation

InMarketing – ”Changing perspecitves!”

Hur sköter SEB sitt Green room?

Idag var jag och lyssnade på när SEB beskrev hur de jobbar med sin företagsblogg Green Room. Detta är några saker som jag fastnade för och gärna vill dela med mig.

De som bloggar är experter inom sitt område och de skall tillsammans publicera 3 inlägg i veckan. De planerar in att blogga  om det är aktuella händelser som infaller t.ex. vårbudger, deklaration mm.

Från början la de endast ut dem på webbsidan, men märkte att det var svårt för besökare att hitta, så de gjorde några förändringar. Först så skapade de en tydlig länk på SEB´s webbsida och så skickade de med länken i sina nyhetsbrev, för att få mer spridning.

Det var inte tillräckligt så nu har de skapat en strategi att synas där kundens finns.  De annonserar  i Svenska Dagbladet och Omni med redaktionellt innehåll (Native advertising), med en tydlig avsändare.

Det poängteras hela tiden att när man arbetar med Content marketing så gäller det att hela tiden “Göra sig relevant och värdefull för kunden”.

Samarbete i trafiken

Idag så vill jag ta upp lite kring samarbet i trafiken, eller kanske den är motarbete rättare sagt. Ibland så cyklar jag till jobbet, det är en sträcka på ca 1 mil. Merparten av resan går på cykelbanor men en del sträckor går på bilvägar. 

Först så vill jag rosa alla cylister, bilister, busschafförer och gångare, som tar hänsyn i trafiken. Det kan gälla att vara uppmärksamma vid korsningar eller när gångare ser sig för innan de korsar cykelvägen.

Sedan finns det de som jag vill ge lite ris for deras beteende i trafiken. De parkerar tvärs över cykelbanan, ser inte efter cyklister vid korsningar eller de gångare som korsar cykelbanan utan att se sig för. 

Det jag vill säga är att det fungerar bättre när alla försöker samsas. Vi får alla en bättre start på dagen samt ett gladare Göteborg..

Orka hela vägen

Nu när det många som känner av svårigheten att orka vara uthållig med #blogg100.  Det är nu när det börjar att gå emot som det är viktigt med att ha en rätt målbild. Jag gillar att dra paralleller med idrotten som jag är väl insatt i. Det är när det är som tuffast och det känns som att man inte orkar ett steg till som det visar sig om man gjort en bra förberedelse. Men trots all träning är det inte alltid att det räcker, utan det är då som publiken och dina supportrar kommer in. Att få hejarop och peppning från andra, gör att man orkar lite till och lite till. Så låt oss alla nu peppa varandra och köra hela vägen, ända in i kaklet.

Jag vill bidra med en liten inspiration som jag fick del av från en av mina vänner på Pinterest.

http://www.digitalmarketer.com/blog-post-ideas/

Få inspiration av naturen


I arbetet med att skapa grafisk design så tycker jag om att ta hjälp av naturen. Idag var jag på besök i Trädgårdsföreningen i Göteborg och vill dela en bild.

Se på bilden och njut av den sköna balansen mellan hyasinternas färger. Perfekt för att skapa ett färgval som är naturliga och samtidigt fungerar bra ihop.

Hur bemöta era kunder

När jag kommer hem så är min hund alltid lika glad. Han hälsar på mig och välkomnar mig hem. Denna glädje som möts mig varje gång får mig att tänka på min relation med mina kunder. Hur får jag mina kunder att alltid känna sig välkomna oavsett om vi pratas vid en gång per år eller en gång per dag. För om jag blir glad av ett vänligt bemötande så borde även mina kunder känna samma.

Har du några bra tips på hur du gör för att dina kunder skall känna sig välkomna och viktiga?

Tipslänken om Facebook

14 ways to dramatically improve your Facebook ad campaign

Läs artikeln.