+46 733 513913 info@inmarketing.se

Att göra om sin webbplats är något som man behövs göras med jämna mellanrum, dels för att fungera med ny teknik men också för ökad användbarhet. Dock är det viktigt att tänka på syftet med webbplatsen. Börja med att utvärdera din nuvarande sida, vad är bra/dåligt? Vad fungerar/fungerar inte?

Börja med innehållet

När någon besöker din webbplats så är det viktigt att förmedla vad du gör och vad du erbjuder. Sedan är det naturligtvis viktigt att bestämma vad du vill att besökaren skall göra på sidan, köpa, boka möte mm. Låt denna information vara grunden i omarbetningen.

Gör sedan en inventering av vilken information som fortfarande fungerar och vad du behöver komplettera med. Då är du redo att omarbeta materialet för att passa i den nya designen. Ta även reda på vilka sidor som besökarna landar på och var de lämnar sajten. Det kan du göra genom att analysera informationen i Google analytics, som jag hoppas att du redan använder.

När du sedan har materialet genomarbetat så går du igenom igen och tar bort allt onödigt. Det är viktigt att besökaren snabbt kommer till rätt information för dem och att webbplatsen uppfyller dina affärsmål.

I nästa del kommer jag prata om kunddriven design.