Sex sätt att förbättra dina videoannonser

Att lägga sina annonspengar på video har ökat markant de senaste året och man räknar med att det skall tredubblas under 2015. Alla vill vara med och ta en del av denna kakan. Fördelen med videoannonser är att det går att berätta din story på några sekunder.

Här kommer sex tips på att förbättra din videokampanj.

  1. Formulera dina mål
    Vad vill du att din målgrupp skall göra som resultat på annonsen? Hur vet du att du lyckats. Eftersom video är interaktivt, så kan du bjuda in dem att ta nästa steg, klicka till en landningssida, ladda ner en kupong. Detta beteende kan du mäta och sedan bearbeta med retargeting vid ett senare tillfälle.
  2. Bli social
    Dra nytta av hur enkelt det är att dela och visa videoannonserna som de gillar. Ha redan i skapandet, tanke på hur de kan användas med Facebook, Twitter och Instagram.
  3. Kom till skott.
    Presentera ditt huvudbudskap och varumärke med en gång, det är ingen ide att linda in budskapet, du har 5 sekunder att fånga intresset. Satsa på att göra flera olika varianter så det blir något nytt hela tiden.
  4. Dra nytta av videons möjlighet till interaktivitet.
    Lägg till klickbarhet för att locka besökarna vidare till ytterligare filmer och möjlighet att få mer information och produkterna eller tjänsterna.
  5. Välj rätt format
    Är mobila enheter med i planeringen, designa då innehållet för att fungera bra på liten skärm.
  6. Välj rätt betalningsmodell
    Om räckvidd, frekvens och inriktning är viktigt i din kampanj så satsa på CPM (CPM står för kostnad per tusen visningar. Annonsörer som visar CPM-annonser anger sitt önskade pris per 1 000 visade annonser,).  Vill du att de skall se hela videon så är CPCV (Cost Per Completed View är kostnad per komplett sett video. Annonsören betalar endast när användaren sett 75 procent eller mer av videoreklamen.) ett bra alternativ.

Affärsidé – företagets grundpelare

Alla produkter  och tjänster kommer ifrån en idé som vi i företagsvärlden vanligtvis kallar affärsidé. Vad är då en affärsidé? I grunden är det en kort beskrivning av vad ditt företag är bäst på, hur din produkt/tjänst ser ut, vilka skall du bearbeta och på vilket sätt. Med denna grundsten på plats så kan man dra upp sin marknadsföringsstrategi.

Har du en skriven affärsidé?
Om inte, varför har du ingen?
Om ja, hur tog du fram den?

 

Håller varumärket måttet?

Museum of brands, packaging & advertising

Museumofbrands
På min senaste inspirationsresa till London så hittade jag detta museum som lät väldigt intressant. Jag tog mig ut till museumet en tidigt och kylig morgon. Väl på plats så ringlade en lång kö med skolelever som var på väg in, men det gick ändå snabbt att komma in.

Väl inne så pratade jag med personalen och det fanns möjlighet att intervjua grundaren och han som fortfarande driver det. Jag fick besked att han var på väg in men han hade möten hela dagen, vilket skulle göra det svårt att få till.

Jag gick in i museumet och väl inne så konstaterade jag snabbt att det var inte den bilden jag hade av en museum kring varumärke. Förpackningar ja, men mest kändes det som en notorisk samlare som inte kunnat slänga något man någonsin fått eller köpt, en massa skräp.

Efter att gått och tittat i 10-15 minuter så mötte jag ägaren i kaféet, ja det fanns ett sådant där alla skolelever satt  och hängde. Jag frågade om jag kunde få intervjua honom om varför han startat museumet och lite frågor kring detta. Svaret jag fick var att jag kan läsa det på väggen och så fanns det en DVD som jag kunde köpa. Svaret chockade mig.

Att arbeta med  varumärke betyder inte att man förstår hur varumärke fungerar.  Att beteendet bland ägare och personal påverkar hela varumärket. Att bemötande är A och O vet de flesta, men att leva efter det är desto svårare.

Hur kan du leva ditt och ditt företag/organisations varumärke? Vad är nästa steg du kan göra för att förbättra det?

Packetera för att hjälpa kunden

Att packetera sitt erbjudande är en vanlig rekommendation för många företag när det gäller hur de skall sälja sina produkter eller tjänster. 

Då tänker man ofta på att man skall ge rabatt när man väljer ett visst paket, men det behöver inte alltid vara så. 

Här skall jag visa på ett exempel som jag mötte idag på Gatwick AirPort. På menyn hittar vi ett paket med en hel kyckling för två som kostar precis lika mycket som om man köper en halv var (se bild nedan).

Varför gör man då på detta sätt? Allt är att du som kund enklare skall kunna hitta precis det som du vill ha.  

Kan du eller ditt företag packetera produkter eller tjänster som gör det enklare för era kunder att välja utan att ni måste ge ett rabatterat pris?

En skitbra företagsidé

Idag så besökte jag ett väldigt annorlunda café i London The Attendant. Det är en tidigare viktoriansk toalett som är byggt på 1890-talet och användes fram till 1960-talet. Efter femtio år i malpåse så har den nu förvandlats till en unik espressobar.

Detta är ytterligare ett exempel på vad man men en stark drivkraft och goda ideér kan skapa.

Med trevlig personal och med gott fika så rekommenderar jag detta varmt till er att testa. Ni hittar dem på Downstairs, 27a Foley Street, London W1W 6DY.

http://www.the-attendant.com/

IMG_0894.JPG

IMG_0907.JPG IMG_0904.JPG IMG_0899.JPG



IMG_0900.JPG

Illustrationer i sin kommunikationen

Jag måste lyfta upp den härliga mixen av att använda illustrationer och bra text i kommunikationen mot resenärerna. Dessa exempel kommer från Londons tunnelbana.

De lockar till att läsa, vilket gör att man verkligen får ut sitt budskap.

Vax tycker du? Är det bra eller dåligt med illustrationer i din kommunikation? Har du några bra eller mindre bra exempel att dela med dig? Ser fram emot att höra din åsikt.

Möte med #TTMA15 award winner

Idag hade jag ett fantastiskt möte med Craig Wheeler, MD på WDMP i London. Det var ett samtal kring hur företag i UK arbetar med marknadsföring, om vilka trender som råder just nu och vad vi kan förvänta oss framöver. Det som är riktigt intressant är deras approach med att dra nytta av kundens nyfikenhet. Jag har gjort en intervju som jag kommer att publicera lite senare.

Jag bara älskar deras slogan.
wdmp

 

 

 

Senare på kvällen så fick jag ett glädjande besked ifrån dem att de vunnit pris för Best use of multi-channel and direct marketing #TTMA15, för det arbete de gjort med Monarch.

Experience our Monarch Photosphere

Monarch Photosphere from WDMP on Vimeo.

Det är inte varje dag som man träffar och intervjuar ett Award winning företag.

Streama video direkt till dina twitterföljare

Jag försöker att hela tiden förmedla vad som ligger i framkant i Sociala medier. En av de senast apparna som släppts är Meerkat, som ger dig möjlighet att streama direkt till dina följare. Hör på intervjun av skaparen av appen och kom igång och testa själv.

Du är välkommen att följa mig på twitter och meerkat, @stanleyekelund

The Rules of Meerkat

Everything that happens on meerkat happens on Twitter.

Streams will be pushed to followers in real time via push notifications.

People can only watch it live. No reruns.

Watchers can restream any stream to their followers in real time.

Scheduled streams will be distributed in the community by their subscribers.

Your own streams can be kept locally on your phone, but never on the cloud.

Everyone can watch on web.

Be kind.

 

SEO 2015 – “Adapt or die”

Att det  alltid pågår en förändring är inget nytt men planerar vi för att själva kunna förändras i samma takt som omvärlden. Jag vill dela två länkar med er som handlar om hur SEO förändras under 2015.

Först har vi en bild som jämför SEO förr och nu:

http://www.digitalinformationworld.com/2014/11/what-seo-used-to-be-versus-what-seo-is-now-infographic.html

Sedan har jag en artikel som handlar om det nya  sättet. Vill nämna några punkter:

  • The SEO mindset
  • Keyword mentality
  • Content approach
  • Link building best practices
  • Social media attitude

http://www.inc.com/adam-heitzman/the-new-age-of-seo-why-your-approach-must-change.html

Vilken är din uppfattning, stämmer detta eller finns det något som du vill lägga till eller dra ifrån?

Hur kommer man genom bruset?

Snubbe teckentolkar i melodifestivalen

1 003 271 visningar

Melodifestivalen 2015 PARODI

818 911 Visningar

Mean Tweets – President Obama Edition

16 970 842 visningar

I dag så bjuder jag på de tre populäraste klippen i Sverige från Youtube. vad är det som gör att dessa är så populära, se på antal visningar. Finns det något för företag att lära sig om detta? Vad tror du kan företag marknadsföra sig på samma sätt?

Jag tror att vi har mycket att lära oss genom att studera vad det som komsumenterna tycker om. Har du några tips och idéer så är du välkommen att ge din syn.