I går så började jag ett inlägg om vad man bör tänka på vid omdesign av sin webbsida och kommer idag fortsätta med punkt 2.
Kunddriven design
Första intrycket av en webbsida är otroligt viktigt, för även om du har ett jättebra innehåll, kommer besökaren inte stanna på sidan om de inte gillar designen. Återigen så behöver vi gå tillbaka till den tidigare webbsidan och utvärdera vad som fungerar och vad som inte fungerar, utfyller den dina uppställda mål. Med den informationen tillsammans med information om vem din besökare är så har du kommit på god väg med att kunna välja ny design.
Har du möjlighet, så är värmekartor ett bra hjälpmedel tillsammans med informationen för google analytics för att förstå hur dina besökare interagerar. Samla in så mycket feedback som möjligt och ta reda på vad som är viktigast för dem. Du kan även testa små förändringar under tiden för att se vilken effekt det blir på befintlig trafik. Det är de små förändringar som driver processen framåt.
Du skall välja ett tydligt och lättförståeligt användargränssnitt som hjälper besökaren framåt. Bildspråket bör vara tydligt och kännas igen från företagets varumärke och grafiska profil. Färg och form skall hjälpa till och inte vara förvirrande och det gäller även att välja typsnitt, storlek och radavstånd som gör det lätt att läsa. Poängen med att göra om designen är att utveckla webbsidan och förbättra besökarens upplevelse och öka antalet omvandlingar definierat efter dina mål.
Senaste kommentarer