Med penna i den digitala transformationen

office-336368-2

Jag sitter där på den inspirerande föreläsningen och blir jättetaggad inför alla möjligheter som den digitala tekniken erbjuder. Digital transformation. Det låter härligt. Och på plats fullständigt genomförbart.  Det viktigaste är att hela tiden lära nytt, nytt, nytt. Hänga med. Utvecklas. Ligga i framkant. Trendspana.

Jag antecknar så pennan glöder. Men, det var ju onödigt, för vi får ändå länkar till föreläsarna powerpoints.

Så kommer jag hem till kontoret. Plötsligt infinner sig en oändlig trötthet.
Vad ska jag börja med…?
Jag har ju min Facebooksida, mitt Twitterkonto och min webbplats.
Men, det räcker inte. Jag borde ha digitala föreläsningar, e-böcker, podcast, digital plattform för beställning av skräddarsydda ledarutbildningar och kanske en eller annan undervisande robot för att vara riktigt cool.

Ja, ni förstår.

Så, sammanfattar föreläsaren sitt föredrag: ”Utgå alltid från kundens behov. Vad skulle du själv vilja ha? Människor är ändå inte så olika.”

Kundens behov. Vad vill mina kunder ha? Vad skulle jag själv vilja ha? Och nu börjar jag ändå se en väg i den digitala djungeln. Jag får börja med mig själv. Tekniken får jag väl ta hjälp med. Bara jag vet vad jag vill ha. Det viktigaste är att jag känner mina kunder. Att jag vet vad jag själv kan och vad jag vill dela med mig av i form av livserfarenhet, ledarskap och redskap för förändring.

Så, jag börjar rita min tankekarta. Med penna på ett papper.

Den digitala transformationen är något som ständigt pågår. Det som var nytt blir snabbt gammalt och man måste leva och verka i skärningspunkten. Plocka område för område och anpassa kommunikationen till de ökade kraven på närhet, direkt respons och kundens personliga specifika behov.

Vilka är dina steg i den digitala transformationen?