Du måste vara bärare av de värderingsstyrda målen

target-1747236_1920

Har du funderat igenom vad målet är för din verksamhet, ditt företag eller din avdelning? Växa, utvecklas, konsolidera, få nya kunder, fördjupa samarbeten, stärka varumärket…?
Målen formar ditt ledarskap. Och vill du vara tydlig i ditt ledarskap, så är tydliga mål, både på kort och lång sikt, helt avgörande för om du ska lyckas.

– Det är inte viktigt för oss att bli stora i termer av pengar eller antal anställda, säger Viktor Bolin en av grundarna till nystartade ”Post”, en byrå som ska agera i gränslandet mellan pr och media till tidningen Resumé. Målet är istället att nå så stor kreativ höjd som vi någonsin kan.

Ett supertydligt mål som kommer att styra allt de satsar på, vilka de rekryterar, vilka kunder de tar sig an och, framförallt, hur de kommer leda sitt företag. Grejen är att de själva som ägare och ledare är helt övertygade om sitt tydliga mål. Det är också deras medarbetare och kunder. Vilken kraft det blir i utvecklingen åt rätt håll!

Vill du ha en organisation som strävar åt samma håll, så är tydliga mål helt avgörande. Inte bara uppnåbara mätbara resultat, utan typen av mål. De långsiktiga, de visionära, de som man kanske bara pratar om en gång om året på utvecklingsdagarna. Och glöm inte heller att fundera på om dina medarbetare också vill nå de målen. Om de lockas av dem. Om de känns meningsfulla för dem. För om man inte vill nå ett mål, hur mycket kommer man då kämpa för att lyckas?

Du som ledare behöver vara bärare av de långsiktiga målen och de värderingar som styr målen. Då blir också du tydlig. För dig själv, för din organisation och för dina medarbetare.